Pages

Klik Sini

...:: Hargai Masa Yang Ada ::...

Tuan Tanah

My photo
Sabah, Malaysia
Tujuan Blog ini saya wujudkan untuk perkongsian informasi kerjaya,hiburan mahupun promosi muzikal dan juga luahan individu selagi bahasa yang digunakan tidak berunsurkan kesat ataupun lucah | ♥ diharap blog ini boleh membantu para pembaca. Silakan menjadi follower yer.. Peace ♥ ( Klik iklan sekali .. hehe )

27 Jan 2012

Bekas pemain skuad bola sepak Selangor, Razali Alias meninggal dunia

KUALA LUMPUR: Bekas pemain skuad bola sepak Selangor, Razali Alias, 51, meninggal dunia hari ini di Hospital Selayang akibat hati gagal berfungsi.
Jenazah allahyarham akan dibawa ke rumahnya di 41, Lorong Lautan Samudra 9/3, Seksyen 9, Puncak Alam dan dikebumikan pagi esok di tanah perkuburan Islam Felda Bukit Cerakah, Puncak Alam, Shah Alam.

Anaknya Mohd Raqib, 26, berkata ayahnya menghembuskan nafas terakhir pada pukul 2.25 petang setelah seminggu lebih dimasukkan ke hospital.

"Doktor mengesahkan hati ayah tidak berfungsi dengan baik dan merebak ke buah pinggang serta paru-paru," katanya ketika dihubungi Bernama, hari ini.


Razali dikesan menghidap hepatitis B sejak 2008. Selepas mendapatkan rawatan, allahyarham kembali sihat namun sejak Oktober lalu penyakit itu kembali menyerang.

Sepanjang kariernya bersama Selangor, Razali pernah membantu pasukannya memperoleh kejuaraan Piala Malaysia pada 1982, 1984 dan 1986.

Razali juga pernah menjadi jurulatih Angkatan Tentera Malaysia (ATM) pada 2009 dan menjadi penolong jurulatih Selangor FA untuk musim 2006-2007. - [Al - Fatihah]

Klik ads By Nuffnang | layari sapsaifm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap.

22 Jan 2012

Pondok Pondok Telefon yang Pelik Di Seluruh Dunia









- sumber

Klik ads by Nuffnang | layari sapsaifm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap

Denggi: Kerajaan kecewa masih ada doktor tidak peka

SHAH ALAM - Kementerian Kesihatan kecewa masih terdapat pengamal perubatan yang masih tidak peka dan enggan melaporkan kes demam denggi yang dirawat di fasiliti masing-masing kepada pihak berkuasa.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, kementeriannya memandang serius tentang perkara ini kerana kegagalan melaporkan kes menyebabkan tindakan kawalan tidak dilakukan dan seterusnya menyumbang kepada penularan jangkitan yang berterusan.

AKAN MENYUSUL - sumber

Klik ads by Nuffnang | layari sapsaifm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap

Doktor bantah SBPA

SHAH ALAM - Doktor pakar antara yang paling ramai mengadu mengenai kelemahan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), yang diperkenalkan sejak 1 Januari lalu, kerana pendapatan mereka jauh lebih rendah berbanding doktor yang baru bertugas.
Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Lok Yin Theng berkata, doktor yang lama berkhidmat merasakan sumbangan mereka seolah-olah dianaktirikan kerana pendapatan diterima jauh lebih rendah berbanding mereka yang baru bertugas.
 
Beliau berkata, Cuepacs menerima banyak surat daripada kategori itu dan meminta pihaknya mendesak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengkaji semula perkara ini.
 
“Mereka (doktor pakar) mengadu kerana gaji sebulan terutama dari Gred 51 hingga 54 lebih rendah berbanding doktor yang baru bertugas, sedangkan peranannya di hospital terlalu besar.
 
“Doktor berkenaan bukan sahaja terkilan dengan gaji yang diterima setaraf guru-guru sekolah, malah tidak berpuas hati kerana doktor yang baru berkhidmat menerima ganjaran lebih tinggi,” katanya kepada Sinar Harian semalam.
 
Jika ini dijadikan kayu ukur dalam sistem baru itu, menurutnya, doktor pakar memerlukan jangka masa yang panjang untuk mengejar pendapatan diperoleh anggota Jawatan Utama Sektor Awam (Jusa).
 
Malah, katanya, doktor berkenaan mempertikaikan pendapatan yang diterima pihak Jusa melebihi RM15,000 sebulan sedangkan bebanan kerja harian golongan ini setaraf guru sekolah.
 
Menurutnya, Cuepacs tidak mahu perkara ini terus berlarutan kerana boleh menyebabkan ketegangan berlaku di sektor awam.
 
“Tugas kami untuk melahirkan organisasi awam yang harmoni dan memaklumkannya dengan segera kepada Perdana Menteri untuk diambil tindakan.
 
“Tarikh pertemuan dengan beliau, saya tidak boleh beritahu mungkin selepas sambutan Tahun Baru Cina,” katanya.
 
Ditanya dakwaan SBPA telah dilaksanakan membabitkan anggota Kumpulan Premier, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan polis, Yin Theng berkata, perkara itu tidak betul dan jangan dengar khabar angin.
 
Menurutnya, kerajaan telah berjanji akan melihat semua tuntutan yang dibuat Cuepacs secara menyeluruh bukan untuk pihak tertentu sahaja.
 
Jika Cuepacs membuat tuntutan kepada bahagian tertentu, katanya, ia seolah-olah menampal baju yang koyak dan tidak memperbaiki bahagian lain.
 
“Matlamat kami seperti dijelaskan tadi, tidak mahu melihat jurang pendapatan yang ketara antara kelas bawahan dengan atasan. Untuk menambah baik, kami menerima pelbagai cadangan daripada golongan profesional yang mahu kerajaan mengkajinya secara mendalam.
 
“Mereka berpendapat, SBPA seolah-olah mengiktiraf seseorang individu sahaja sedangkan dalam organisasi kerajaan, kejayaannya kerana peranan semua pihak. Kalau orang bawah tidak buat kerja, usaha pihak atasan jadi sia-sia,” katanya. - sumber

Klik ads by Nuffnang | layari sapsaifm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap

Gaji minimum bukan satu kadar


PUTRAJAYA: Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata penetapan gaji minimum tidak hanya membabitkan satu kadar bagi semua tetapi akan ada pengecualian membabitkan sektor pekerjaan yang khusus dan kumpulan pekerja tertentu.
Beliau berkata, perkara itu akan dibincangkan Kabinet secara terperinci bersama cadangan yang dikemukakan Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN) baru-baru ini.
“Apabila selesai perbincangan dan bila kita umumkan penetapan gaji minimum, kita akan maklumkan apa kategori pekerja yang layak menerima gaji minimum, sektor pekerjaan yang dimaksudkan dan status pekerja yang berhak menerimanya.

“Buat masa sekarang, saya hanya dapat mengesahkan bahawa gaji minimum ini merujuk kepada gaji pokok yang wajar diterima seseorang pekerja," katanya ketika dihubungi semalam.

Sebelum ini, akhbar melaporkan bahawa MPGN sudah mengemukakan cadangan gaji minimum RM900 selain mengesyorkan ia dikuatkuasa Julai ini kepada Kementerian Sumber Manusia, yang dikatakan dipersetujui sebulat suara oleh wakil Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

Bagaimanapun, Dr Subramaniam enggan mengulas mengenai laporan itu tetapi menegaskan bahawa akan ada pengecualian membabitkan sektor pekerjaan yang khusus dan kumpulan pekerja tertentu.
Mengenai kemasukan pembantu rumah dari Indonesia yang dijangka bermula selewat-lewatnya awal Mac ini, beliau berkata pangkalan data pusat yang diwujudkan kerajaan Indonesia mampu menjamin bekalan adalah mencukupi dan semua calon terbabit yang mendaftarkan biodata untuk rujukan majikan di sini sudah menjalani latihan wajib 200 jam.

"Sekarang, wakil pekerja asing di sini boleh berurusan secara terus dengan rakan sekerja di Indonesia, sekali gus menghapuskan peranan orang tengah yang sebelum ini menyebabkan peningkatan kos merekrut pembantu rumah dari Indonesia.

“Dari segi gaji, kita belum putuskan kerana Kerajaan Indonesia menetapkan beberapa syarat yang kita sedang bincang,' katanya.

Selain itu, mengulas laporan Kementerian Dalam Negeri akan membenarkan mangsa pemerdagangan manusia bekerja di sini, Dr Subramaniam menjelaskan ia hanya untuk tempoh terhad.

Mengulas mengenai rungutan beberapa agensi pekerja asing di sini bahawa kadar bayaran baru yang ditetapkan iaitu RM4,511 untuk membawa masuk pembantu rumah Indonesia ke Malaysia adalah terlalu rendah, Dr Subramaniam berkata itu tidak menjadi masalah.

Beliau berkata, lebih 100 daripada 400 agensi pengambilan pekerja didaftar di Malaysia bersetuju dengan bayaran yang ditetapkan dan tidak menjangkakan sebarang masalah dalam perkara itu. - sumber

Klik ads by Nuffnang | layari sapsai.fm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap

21 Jan 2012

cue komen sket ! sahabat sejati ♥

Hahaha,, Terbaik bila ada kawan macam nie kan? Ini lah sahabat sejati yang paling asli. Oleh sebab salah seorang sahabat mereka terlanggar pokok maka di belasah lah sang pokok itu | Kredit utk sahabat sejati ♥

Klik ads by Nuffnang | layari sapsai.fm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap

SPRM mula siasat pemain Perlis

KANGAR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memulakan siasatan berhubung dakwaan berlaku kegiatan menjual perlawanan membabitkan pemain pasukan Perlis dalam Liga Perdana.
Untuk itu, beberapa pemain dan panel pengurusan dipanggil memberi keterangan di pejabat SPRM, hari ini.
Sumber berkata, pemain dan pengurusan pasukan Singa Utara itu dipanggil ke pejabat SPRM sejak waktu pagi dan selesai memberi keterangan pada lewat petang.
"SPRM baru memulakan siasatan hari ini dengan memanggil beberapa pemain dan wakil pengurusan pasukan Perlis.
"Masih awal menentukan bila siasatan akan selesai dan SPRM sendiri akan mengumumkan keputusan hasil siasatan itu pada masa sesuai kelak," katanya kepada Sinar Harian.
Laporan akhbar hari ini memetik Pengarah SPRM Perlis Alias Darus berkata, pihaknya tidak memanggil mana-mana pemain setakat semalam tetapi telah mengadakan pertemuan dengan pegawai-pegawai Persatuan Bola Sepak Perlis.
Sementara itu, usaha Sinar Harian menghubungi pengurus pasukan Perlis, Azhar Ahmad tidak berhasil apabila panggilan telefon tidak berjawab.
Siasatan itu dijalankan berikutan laporan mengenai wujudnya kes seumpama itu selepas perlawanan Liga Perdana antara MP Muar dengan Perlis yang menyaksikan skuad Singa Utara dibelasah 7-2, 9 Januari lalu.

www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami. - sumber

Klik ads by Nuffnang | layari sapsai.fm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap

Air Sungai Di Cina Bertukar Merah Darah

 
Awal minggu ini, Sungai Jian yang merentasi bandar Luoyang, Henan wilayah di bahagian utara China menggemparkan orang ramai apabila bertukar warna merah berdarah.

Media tempatan mula menerima panggilan telefon panik daripada rakyat pada pagi Selasa mengatakan bahawa air Sungai Jian berhampiran kejiranan mereka bertukar menjadi merah darah semalaman.

Pemandangan sungai yang agak mengerikan itu berterusan selama hampir dua hari sebelum pegawai-pegawai kerajaan tempatan berjaya mengesan punca warna air sungai itu berubah.

Ia disebabkan

end typing pencemaran dari bengkel haram yang menyalurkan pewarna merah ke dalam punca rangkaian paip bandar yang berhubung dengan sungai.


Biro Perlindungan Alam Sekitar Bandar Luoyang memotong bekalan kuasa bengkel itu dengan segera dan menjalankan pemeriksaan secara menyeluruh, agensi berita Xinhua melaporkan.

Pekerja di bengek itu berkata: pada 12 Disember, mereka telah membilas beberapa lambakan beg plastik merah untuk kitar semula tetapi tidak menjangka akibatnya seperti itu," kata akhbar Xinhua.

Beg plastik yang dibilas itu dikesan dihantar berhampiran Mengjin County ke sebuah bangunan kecil pemprosesan kimia. Loji kimia itu telah dituduh secara haram mengeluarkan pewarna merah untuk digunakan sebagai pembalut bunga apiuntuk Tahun Baru Cina yang akan datang.


Keputusan makmal dari Biro Perlindungan Alam Sekitar menunjukkan bahawa walaupun warna merah itu mengerikan seperti "air berdarah" tetapi ia tidak mengandungi sebarang logam berat atau organik, atau unsur-unsur beracun.


Air sungai kepada warna biasa pada malam Khamis, menurut laporan Xinhua.


Penduduk Luoyang berkata: "perubahan warna Sungai Jian kerap berlaku kerana pelbagai pencemaran dan sampah domestik kerap dibuang di dalam atau di sepanjang sungai. Ia pernah bertukar menjadi warna hijau tua sebelum ini."


| Sumber |


Klik ads by Nuffnang | layari sapsai.fm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap

20 Jan 2012

Anda Di Mata Orang Lain

Gambar Hiasan

Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik.
Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin,

“Siapa yang nak duit ini?”.

Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat.

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”


Dia berdiri mendekati hadirin. Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk.
Lalu bertanya lagi,

“Siapa yang masih mahu duit ini?”
Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.

“Baiklah,” jawabnya,

“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”

Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.

"OK, sekarang masih ada yang berminat?”.
Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya.

Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga..

Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.
 
| Sumber |

Klick ads by Nuffnang | layari sapsai.fm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap

Kompaun lewat daftar kelahiran dikecualikan, berkuatkuasa serta-merta

PUTRAJAYA: Bayaran kompaun RM50 untuk pendaftaran kelahiran yang dikemukakan melebihi tempoh 42 hari kini dikecualikan di seluruh negara, berkuat kuasa serta-merta.
Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Tan Sri Mahmood Adam berkata keputusan itu dibuat berdasarkan Seksyen 38 Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 dan Seksyen 17 Ordinan Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1951 (Sabah, Bab 123).

Berdasarkan peraturan sedia ada, pendaftaran kelahiran perlu dibuat dalam tempoh satu hingga 14 hari dan bayaran proses adalah percuma, manakala pendaftaran yang dibuat melebihi tempoh tersebut tetapi kurang 42 hari akan dikenakan bayaran proses RM5.

Bagaimanapun, untuk permohonan yang dikemukakan selepas 42 hari tempoh kelahiran, pemohon akan dikenakan RM10 untuk bayaran proses, selain dikompaun RM50, katanya dalam kenyataan di sini. -- BERNAMA

| sumber |

Klik ads by Nuffnang | layari sapsai.fm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap.

Pendaftaran ubat tradisional 'Pao Ni Kang' dibatal, mengandungi racun berjadual

KUALA LUMPUR: Orang awam dinasihatkan supaya mengelak daripada membeli dan menggunakan produk tradisional 'Pao Ni Kang' berikutan pendaftarannya telah dibatalkan oleh Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) kerana dikesan mengandungi racun berjadual 'repaglinide'.
Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Seri Dr Hasan Abdul Rahman berkata repaglinide adalah ubat terkawal untuk rawatan penyakit diabetes dan ia tidak dibenarkan dalam ubat yang dikelaskan sebagai ubat tradisional.
"Indikasi yang tertera pada label produk (Pao Ni Kang) adalah digunakan secara tradisional untuk menambah tenaga dan perpeluhan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Dr Hasan berkata ubat repaglinide hanya boleh dibekal oleh doktor atau ahli farmasi dan penggunaan repaglinide tanpa pengawasan doktor boleh menyebabkan kesan advers serius seperti hipoglisemia (penurunan mendadak paras gula).

Antara simptom hipoglisemia ialah pening, menggigil, berpeluh, keliru dan lesu manakala hipoglisemia yang teruk boleh menyebabkan berlakunya sawan, tidak sedarkan diri atau koma, katanya.

"Dengan itu, adalah sangat bahaya sekiranya produk-produck ini diguna oleh orang awam dan juga pesakit diabetes yang sedang menerima rawatan," kata beliau.

Dr Hasan menasihati pengguna supaya berhenti menggunakan produk berkenaan dengan serta-merta dan mendapatkan nasihat profesional kesihatan jika mengalami sebarang ketidakselesaan atau kesan advers.

Beliau juga menasihatkan sesiapa yang mempunyai stok produk berkenaan supaya menghentikan penjualan, pengedaran atau penggunaannya dengan serta-merta kerana perbuatan itu melanggar Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.

Katanya individu yang melakukan kesalahan itu boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya untuk kesalahan pertama dan denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya untuk kesalahan berikutnya.


Syarikat yang melakukan kesalahan boleh dikenakan denda sehingga RM50,000 untuk kesalahan pertama dan denda sehingga RM100,000 untuk kesalahan berikutnya. -- BERNAMA


| Sumber

Klik ads by Nuffnang | layari sapsai.fm | Gunakan Google Chrome utk paparan lengkap